
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku podpisał umowę na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Odbudowa brzegów i udrożnienie Kanału Jeglińskiego”. Wykonawcą została firma Energo Projekt Warszawa Sp. A., a wartość zamówienia przekracza 750 tys. zł.
Projekt ten wpisuje się w szerszy plan modernizacji infrastruktury wodnej Mazur, mający na celu poprawę bezpieczeństwa hydrologicznego oraz zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu.
Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich
Inwestycja realizowana jest w ramach projektu Zielonej Infrastruktury Wielkich Jezior Mazurskich, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021–2027.
Projekt ten obejmuje szereg działań mających na celu poprawę stanu technicznego mazurskich kanałów, które odgrywają istotną rolę w systemie wodnym regionu.
Oprócz Kanału Jeglińskiego modernizacji poddane zostaną również Kanał Sztynorcki, Kanał Nidzki, Kanał Kisajno – Popówka oraz Kanał Grajewko.
Kanał Jegliński – hydrologiczne serce Mazur
Kanał Jegliński, o długości 5250 metrów, jest najdłuższym kanałem na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Łączy jezioro Roś z jeziorem Seksty, pełniąc nie tylko funkcję żeglugową, ale również hydrologiczną – jako główny odbiornik wód wiosennych z systemu jezior, umożliwiając ich spływ do rzeki Pisa. Jego znaczenie dla lokalnego ekosystemu oraz dla żeglugi turystycznej sprawia, że jego modernizacja jest jednym z priorytetów w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju regionu.
Zakres prac projektowych
Zakres zamówienia obejmuje ocenę stanu technicznego istniejących umocnień, opracowanie koncepcji, projektu budowlanego oraz techniczno-wykonawczego. Przeprowadzone zostaną również badania geologiczne, pomiary geodezyjne oraz inwentaryzacja zieleni.
W ramach przygotowań do realizacji inwestycji sporządzone zostaną materiały niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowych, lokalizacyjnych i wodnoprawnych. Dodatkowo, wykonawca będzie pełnił nadzór autorski w ramach prawa opcji.
Planowane roboty budowlane będą polegały na odbudowie ubezpieczenia brzegowego w formie opaski oraz zabezpieczeniu skarpy kanału, z uwzględnieniem istniejących odcinków wykonanych w technologii koszy i materacy siatkowo-kamiennych. Projektowana szerokość kanału wynosi od 18 do 20 metrów, a jego głębokość sięga 1,6 metra, co zapewni odpowiednie warunki dla żeglugi rekreacyjnej i technicznej.
Partnerstwo dla rozwoju Mazur
Inwestycja realizowana jest we współpracy z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie oraz Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. To kontynuacja działań na rzecz rozwoju infrastruktury wodnej Mazur, które od lat przyciągają turystów z całej Polski i Europy.






Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!