ReklamaA1 - Vetus książka

Jak działa śruba napędowa? Mechaniczne serce jachtu w akcji! - „Silniki jachtowe i układy napędowe” autorstwa Tomasza Gonciarza

Jak działa śruba napędowa? Mechaniczne serce jachtu w akcji! - „Silniki jachtowe i układy napędowe” autorstwa Tomasza Gonciarza

Śruba napędowa to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego jachtu. Choć na pierwszy rzut oka wygląda niepozornie, jej działanie jest efektem przemyślanej inżynierii i setek lat rozwoju technicznego. W książce „Silniki jachtowe i układy napędowe” Tomasz Gonciarz w przystępny i szczegółowy sposób wyjaśnia, jak działa ten mechanizm oraz jakie parametry decydują o jego skuteczności.

Z czego składa się śruba napędowa?

Śruba napędowa zbudowana jest z piasty oraz przymocowanych do niej skrzydeł (łopatek). Piasta stanowi centralną część, którą montuje się na wale napędowym. Skrzydła, obracając się wraz z piastą, wytwarzają ciąg – siłę niezbędną do poruszania jachtu.

Każde skrzydło ma dwie powierzchnie:

  • ssącą – od strony kadłuba (ciągnie wodę),
  • naporową – od strony przeciwnej (wypycha wodę wstecz).

Jak to działa?

Śruba obraca się w wodzie, a dzięki swojemu kształtowi – działa podobnie do śruby wkręcanej w drewno. Ruch obrotowy łączy się z ruchem postępowym – łopatki „wkręcają się” w wodę i wprawiają ją w ruch, tworząc ciąg hydrodynamiczny. Woda przemieszcza się za śrubą w postaci „kolumny” – im większe i bardziej efektywne przemieszczenie, tym większa prędkość jachtu.

Kluczowe parametry śruby napędowej

1. Średnica – to odległość między najbardziej oddalonymi końcami łopatek podczas obrotu. Większa średnica = większy ciąg.

2. Skok – teoretyczna odległość, jaką śruba przebyłaby w jednym obrocie, gdyby poruszała się w ciele stałym.

3. Kąt pochylenia łopat – decyduje o tym, ile wody zostaje przemieszczone w czasie obrotu.

4. Kierunek obrotu – lewoskrętne i prawoskrętne śruby różnią się kierunkiem wirowania. To kluczowe dla poprawnego działania układu napędowego.

 

Jak działa śruba napędowa? Mechaniczne serce jachtu w akcji! - „Silniki jachtowe i układy napędowe” autorstwa Tomasza Gonciarza

Lewoskrętna czy prawoskrętna?

Kierunek obrotu śruby (oznaczony jako L lub R) to bardzo ważna cecha. Patrząc z rufy jachtu:

  • jeśli obraca się zgodnie z ruchem wskazówek zegara – to śruba prawoskrętna (R),
  • jeśli przeciwnie – to lewoskrętna (L).

Efektywność i dobór

Dobrze dobrana śruba napędowa to klucz do wydajności i oszczędności. Gonciarz porównuje ją do ostatniego ogniwa łańcucha przeniesienia mocy – jeśli to ogniwo zawiedzie, całość nie będzie działać prawidłowo.

Dlatego tak ważna jest precyzja doboru śruby do:

  • długości i masy jednostki,
  • typu silnika,
  • rodzaju przekładni,
  • oczekiwanych osiągów.

Jak działa śruba napędowa? Mechaniczne serce jachtu w akcji! - „Silniki jachtowe i układy napędowe” autorstwa Tomasza Gonciarza

Podsumowanie

Śruba napędowa to nie tylko kawałek metalu, ale precyzyjne narzędzie, które umożliwia żeglugę jachtu. Książka „Silniki jachtowe i układy napędowe” Tomasza Gonciarza pokazuje, jak wiele nauki i technologii stoi za jej prostym wyglądem. To pozycja obowiązkowa dla każdego, kto chce zrozumieć, co wprawia jego jednostkę w ruch.

ReklamaC1 - Ognisty Ptak

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    Czuje się - ZADOWOLONY
    ZADOWOLONY
  • 0
    Czuje się - ZASKOCZONY
    ZASKOCZONY
  • 0
    Czuje się - POINFORMOWANY
    POINFORMOWANY
  • 0
    Czuje się - OBOJĘTNY
    OBOJĘTNY
  • 0
    Czuje się - SMUTNY
    SMUTNY
  • 0
    Czuje się - WKURZONY
    WKURZONY
  • 0
    Czuje się - BRAK SŁÓW
    BRAK SŁÓW

ReklamaB0 - Lunapark Bajka

Daj nam znać

Jeśli coś się na Mazurach zafascynowało, wzburzyło lub chcesz się tym podzielić z czytelnikami naszego serwisu
Daj nam znać
ReklamaB1- OW Wodnik
ReklamaA2 - Mazurskie Mini Zoo 2025